درگیری دو مربی بدنسازی به جنایت انجامید| قاتل بخشیده شد! آیا ادارات اراک و استان مرکزی فردا دوشنبه (۱۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ تهیه بسته‌های آموزشی وزارت بهداشت برای پیاده‌روی اربعین امکان تغییر گروه آزمایشی و حوزه امتحانی در کنکور ۱۴۰۳ وجود دارد؟ تصادف دو دستگاه خودرو پراید، سه مصدوم برجای گذاشت دستگیری عاملان قتل جوان شرور پس از سه هفته آیا ادارات استان قم فردا دوشنبه (۱۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آیا قاتلان استخدام شده، ‌قاتلان سریالی هستند؟ حکم قصاص برای مامور پلیس صادر شد | شلیک مرگبار به متهم فراری نمک دریا دارای ناخالصی‌های سرطان‌زاست| آلودگی نمک‌های رنگی و سنتی به فلزات سنگین جنایت تکان‌دهنده با رویای مهاجرت از کشور ربودن زن جوان به بهانه ازدواج در تهران پلمب دو سالن زیبایی بدلیل تداخل پزشکی در مشهد(۱۷تیر ۱۴۰۳) مجازات حبس برای قاچاقچیان عروس دشت‌های ایران آیا ادارات استان یزد پنجشنبه‌ها تعطیل است؟ ۸۳ فقره سرقت از مجتمع‌های مسکونی در غرب مشهد رمزگشایی شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) کشف ۳۵۰۰ عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی متخلف در مشهد نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳ چه زمانی اعلام می‌شود؟ اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون آموزگار ابتدایی و استثنایی ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات دستگیری اعضای باند لیلا در لانه سیاه توسط پلیس مشهد + عکس
سرخط خبرها

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد : سلامت در حاشیه نیست

  • کد خبر: ۱۱۳۸۲۷
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد : سلامت در حاشیه نیست
داوود خوش شکن، مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: مشهد و گردشگری سلامت این کلان شهر در حاشیه نیست و در این ارتباط مشهد همچنان قطب گردشگری سلامت کشور است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ داوود خوش شکن، مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. همان ابتدای صحبت از به حاشیه رفتن گردشگری سلامت می‌پرسم. مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد این موضوع را نمی‌پذیرد و با تأکیدی در جملاتش بیان می‌کند که مشهد و گردشگری سلامت این کلان شهر در حاشیه نیست و در این ارتباط مشهد همچنان قطب گردشگری سلامت کشور است.

خوش شکن کرونا و ممنوعیت‌های آمدوشد را دلیلی برای کاهش گردشگران سلامت می‌داند، اما می‌گوید جنس گردشگری سلامت متفاوت است و با کاهش قرنطینه‌های شدید دوباره گردشگری سلامت به همان سبک و سیاق گذشته خود برگشت. او به آماری از کرونا و آثارش اشاره می‌کند؛ «سال ۹۸ در حدود ۲۵ هزار گردشگر سلامت وارد مشهد شدند. با شروع همه گیری کرونا قرنطینه‌های پی درپی رقم خورد و همین موضوع بر آمار گردشگران سلامت تأثیر بسیاری گذاشت تاجایی که آمار گردشگران سلامت مشهد در سال ۹۹ به رقم ۱۲ هزار گردشگر رسید. این رقم یعنی کاهش ۵۰ درصدی آمار گردشگران سلامت مشهد در یک سال.»

خوش شکن به آمار سال ۱۴۰۰ نیز اشاره دارد؛ آماری که به گفته او با وجود افسارگسیختگی کرونا دوباره جان گرفت. او می‌گوید: سال ۱۴۰۰ دو پیک سخت پنج و شش داشتیم؛ با این حال سال ۱۴۰۰ آمار گردشگران سلامت مشهد از مرز ۳۲ هزار نفر گذشت و این همان نکته اولی است که به آن اشاره کردم؛ اینکه گردشگری سلامت مشهد در حاشیه نیست.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صحبت هایش این را اضافه می‌کند که مشهد با این ظرفیت بالای درمانی هنوز تا رسیدن به مطلوب فاصله دارد.
او چه کار باید بکنیم را با جلساتی که در استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای حوزه گردشگری سلامت برگزار شده است توضیح می‌دهد. آن طور که خوش شکن بیان می‌کند براساس این جلسات در یک برنامه چهارساله این گونه مقررشد که در پایان این چهارسال (سال ۱۴۰۵) تعداد گردشگران به ۲۰۰ هزار نفر برسد و علاوه بر آن ۵ میلیارد دلار ارز وارد شود.

زبان ابتر در اعلام توانمندی هایمان

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارتباط گیری با کشور‌های هدف و همسایه را یکی از اقدامات برای رسیدن به هدف ۲۰۰ هزار گردشگر در پایان برنامه چهارساله ذکر می‌کند و می‌گوید: تاکنون با کشور‌های همسایه مانند افغانستان و تاجیکستان دیدار‌هایی داشته ایم. آخرین جلسه نیز قبل از گفتگو با روزنامه شما بود که با وزیر بهداشت تاجیکستان وبینار داشتیم. تمرکزمان درباره بیان ظرفیت‌ها و تبادلات دانش علمی پزشکان است.

خوش شکن به ظرفیت‌های درمانی مشهد اشاره دارد و در این باره معتقد است که زبانمان در بیان این ظرفیت‌ها ابتر است تاجایی که حتی شهروندان خودمان نیز اطلاعاتی از این توانمندی‌ها ندارند.
مثالی که مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌آورد در حوزه پزشکی اطفال است.

می‌گوید: در حوزه پزشکی اطفال هر زمان کودکی بیمار می‌شود والدین او را نزد یک متخصص اطفال می‌برند؛ این در حالی است که یازده رشته تخصصی اطفال در مشهد داریم که خیلی از والدین از آن‌ها بی خبرند، مانند فوق تخصص گوارش اطفال، فوق تخصص جراحی اطفال و فوق تخصص ایمونولوژی اطفال. این موارد جزء تخصص‌هایی است که در کشور و حتی غرب آسیا و شمال آفریقا برتری دارد. علاوه برآن در مشهد پیوند قلب داریم. همچنین پیوند اعضای ما کامل است. یک بیمارستان تخصصی پیوند اعضا و دو بیمارستان تخصصی درمان و جراحی سرطان در مشهد داریم. این موارد نمونه‌هایی است که کشور‌های همسایه ما فاقد این تخصص‌ها هستند.

تنظیم شیوه نامه خدمات توسط مشهدی‌ها

با پذیرش این موارد هنوز یک نکته وجود دارد، آن هم اینکه حضور گردشگر خارجی منوط به تعریف یک بسته جامع خدماتی است، از اقامت و هتلینگ تا حمل ونقل و تفریح. با این حال یک از هم گسیختگی در ارائه خدمات دیده می‌شود. لیدر‌ها یا راهنما‌ها براساس ذائقه خودشان بیمار را به مراکز درمانی هدایت می‌کنند. حمل ونقل نیز نرخ نامه اش براساس مرام و معرفت خودش است. این را که در برنامه تدوین شده دانشگاه چقدر این آسیب‌ها مورد توجه قرار گرفته است خوش شکن این طور پاسخ می‌دهد: من در حوزه سلامت و درمان می‌توانم برنامه بنویسم.

در این باره نیز اشاره کردم که برنامه چهارساله نوشته شد. اما واقعا جای تعجب دارد که برای گردشگری سلامت در کشور برنامه و سندی نداریم. به همین دلایل در مشهد شیوه نامه‌ای برای مطب‌های پزشکی و خدمات درمانی تنظیم شد. خوش شکن به اقدامات علوم پزشکی فهرست وار اشاره می‌کند؛ سعی کردیم در این برنامه جامعی که نوشتیم کشور‌ها را به دسته‌های شیعه، مسلمان، همسایه و دارای منافع مشترک دسته بندی کنیم.

علاوه برآن از وزارت خارجه درخواست کردیم وضعیت این کشور‌ها را از لحاظ تجهیزات پزشکی، میزان مرگ ومیر، شیوع بیماری‌ها و توان پزشکی اعلام کنند «مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان می‌کند: گردشگری چندوجهی است و باید همه در کنارهم فعالیت کنیم. نمونه آن سامان دهی لیدر‌ها و ارائه کارت شناسایی به آن‌ها توسط میراث فرهنگی است. وقتی این افراد شناخته شده و دارای کارت باشند، مراکز درمانی خدمات خود را براساس کارت فرد ارائه می‌دهند؛ بنابراین فضا برای کار لیدر‌های ناشناخته که با آبروی شهر و کشور بازی می‌کنند، بسته می‌شود.

مصوباتی که هنوز مصوبه اند

آخرین سؤال اجرای مصوبات جلساتی است که همه دستگاه‌های مسئول حضور دارند. مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: برخی از این مصوبات در حوزه اختیار سایر دستگاه هاست. مانند سامان دهی دلالان که به میراث فرهنگی سپرده شد و باید از آنان پیگیری کنید. همچنین مصوب شد که انجمن حرفه‌ای گردشگری سامانه جامعی طراحی کند که اطلاعات هر گردشگری که وارد مشهد می‌شود، ثبت شود. اما هنوز خبری از این سامانه نیست. ارائه اطلاعات وضعیت پزشکی کشور‌های همسایه نیز برعهده نمایندگی وزارت خارجه بود که در این باره نیز اطلاعات بخشی از کشور‌ها ارائه شد و در نهایت برای اطلاعات بیشتر به سرچ اینترنتی روی آوردیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->